Wat rookte men tegen de pest?

Vroeger dachten ze dat roken hielp tegen de pest maar wat rookten ze dan? In de 17e eeuw waren er nog geen sigaretten en sigaren en een pijp was toch alleen voor de rijken?

tinus1969
een week geleden
Bron voor dit verhaal? ‘Vroeger dachten ze dat roken hielp tegen de pest’
ronron1212
een week geleden
Ze gebruikten kruiden
ronron1212
een week geleden
Ze rookte ze niet maar deden ze in een soort kap.
Amadea
een week geleden
Dat waren de pestmeesters,, die een kap met kruiden in de bek van die kap droegen. De pest bleef 500 jaar lang als epidemie terugkomen. In 1518 werden voor het eerst tabaksplanten vanuit Amerika naar Europa meegenomen.

Antwoorden (1)

Tabak. In de 16e eeuw kwam het roken daarvan vanuit Amerika naar Europa als geneeskrachtig middel. Er werd gedacht dat het je zou beschermen tegen de pest. Toen Columbus in 1492 Amerika ontdekte, zag hij hoe de inheemse bevolking tabak rookte. Noord-Amerikaanse indianen rookten de pijp om religieuze en medicinale redenen: het werd gebruikt om wonden mee te genezen en pijn te bestrijden.
.
De hoofdvraag is toch echt wát er gerookt werd.

Voor de volledigheid ook nog even uitleg hoe de Indianen dan tabak rookten: zij lieten de bladeren drogen, maakten er een rol van en staken die aan. Bron: https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/is-geschiedenis-tabak/
Amadea
een week geleden
tinus1969
een week geleden
Min: Geen antwoord op de vraag (‘hoe werd dit gerookt ‘) maar alleen bevestiging van de vage stelling. Maar tussen 1518 (Europeanen ontdekken tabak) en pakweg 1850 (uitvinding machines om sigaretten te maken) zit zo’n 300 jaar.